Program Wychowawczy
|
OBSZAR 1, 2 PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. |
||
ZASADA |
NORMY POSTĘPOWANIA |
PRZEKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
UMIEM FUNKCJONOWAĆ W GRUPIE
|
· Przestrzegam zawartych umów i reguł · Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym. · Unikam krzyku · Umiem czekać na swoją kolej. · Umiem przyjąć porażkę z godnością ( umie przegrywać). · Nie kłamię. · Akceptuję odmienność innych · Umiem szanować wspólną własność · Sumiennie · Zwracam się |
· Utworzenie Kodeksów Grupowych (zawarcie kontraktu z dziećmi, podpisanie kodeksu, przestrzeganie zawartych w kodeksie ustaleń). · Ustalenie konsekwencji nie przestrzegania Kodeksu. · Stosowanie systemu nagród: medale, znaczki, uśmieszki, dyplomy. · Zabawy kołowe i ruchowe . · Wykorzystanie gier stolikowych. · Prowadzenie zajęć zorganizowanych. · Dbanie o salę, zabawki · Pełnienie dyżurów w sali.
|
JESTEM KOLEŻEŃSKI |
· Nie wyśmiewam się z kolegi · Nie wyrządzam krzywdy innym ( nie biję,….). · Pomagam młodszym i mniej sprawnym. · Dzielę się |
· Sprawianie kolegom niespodzianek z różnych okazji np. list do chorego kolegi, laurka z okazji imienin czy urodzin. · Systematyczne prowadzenie zabaw integrujących grupę. · Pomoc maluchom np. w szatni w trakcie ubierania na spacer.
|
JESTEM KULTURALNY |
· Używam form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. · Pamiętam · Okazuję szacunek dorosłym osobom. · Jestem miły dla innych. · Dbam ( nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy). · Umiem słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania
|
· Poznawanie wzorców właściwego zachowania: postawa nauczyciela, wzory literackie · Prowadzenie zajęć zorganizowanych. · Dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach. · Stosowanie systemu nagród np.: zdobywanie dyplomu „Kulturalny przedszkolak”. · Wprowadzenie w trakcie rozmowy zwyczaju: „mówi ten kto ma pałeczkę w ręce a inni słuchają”
|
OBSZAR 5 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. OBSZAR 11 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
|
||
ZASADA |
NORMY POSTĘPOWANIA |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
DBAM O SWOJE ZDROWIE |
· Często korzystam z pobytu na świeżym powietrzu. · Hartuję swój organizm. · Ubieram się odpowiednio do pogody. · Zjadam przygotowane posiłki. · Pamiętam o korzystaniu z zabiegów higienicznych. · zasłaniaj nos i kasłaniu, · Nie obawiam, się wizyty u lekarza, mówię · Unikam hałasu,
|
· Czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczyciela (spacery wycieczki, zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, pobyt na świeżym powietrzu) · Uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody (wykorzystanie pomocy dydaktycznych "Ubieram się sam" · Kształtowanie nawyku zjadania wszystkich potraw. · Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji. · Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów- spotkanie z pielęgniarką · Stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy itp.) · Uświadomienie dzieciom konieczności spożywania owoców · Udział dzieci w konkursach dotyczących zdrowia.
|
OBSZAR 6 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. |
||
ZASADA |
NORMY POSTĘPOWANIA |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
JESTEM BEZPIECZNY W DOMU, PRZEDSZKOLU I NA ULICY |
· Nie oddalam się od grupy, z miejsca zabaw. · Nie próbuję produktów nieznanego pochodzenia. · Informuję dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie), · Pamiętam swój adres zamieszkania. · Unikam niebezpiecznych zabaw · Zachowuję ostrożność w kontaktach · Nie zbliżam się do nieznanych zwierząt. · Przestrzegam zasad ruchu drogowego dla pieszych.
|
· Ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach, · Przestrzeganie zasady spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, słodycze, rośliny otrzymywane od obcych) · Omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości. · Zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania w toku zajęć, scenek rodzajowych , dramy, poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw · Poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu- spotkanie · Rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych. · Dostarczenie wzorców właściwego zachowania się na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki, inscenizacje).
|
OBSZAR 15 PODSTAWY PROGRAMOWEJ: Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. |
||
ZASADA |
NORMY POSTĘPOWANIA |
PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI |
SZANUJĘ SWOJĄ RODZINĘ |
· Pamiętam o uroczystościach rodzinnych. · Szanuję członków swojej rodziny. · Okazuję swoje uczucia rodzinie. · Znam pracę zawodową rodziców. |
· Organizowanie w przedszkolu uroczystości charakterze rodzinnym: Dzień Matki, Dzień Babci · Organizowanie konkursów rodzinnych (plastycznych, recytatorskich). · Wykonywanie niespodzianek dla członków rodziny. · Zapraszanie do przedszkola wybranych rodziców w celu poznania ich pracy: leśniczy, policjant, pielęgniarka.
|
JESTEM DOBRYM POLAKIEM |
· Znam i szanuję symbole narodowe: godło, flaga, hymn. · Znam swoją miejscowość. · Poznaję kulturę swojego regionu. |
· Realizowanie tematyki kompleksowej: „Moja ojczyzna”. · Wywieszanie na budynku przedszkola flag z okazji świąt narodowych. · Uczestniczenie w życiu gminy: udział w imprezach lokalnych. · Zapoznanie dzieci · Zapoznanie dzieci i wytworami ludowymi. · Wycieczki . |
Spodziewane efekty:
· Dzieci rozumieją potrzebę poszanowania cudzej własności.
· Znają i cenią wartości moralne.
· Rozumieją konsekwencje kłamstwa dla siebie i innych.
· Znają swoje prawa i obowiązki.
· Posiadają umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgonie z przyjętymi
normami.
· Zawierane są przyjaźnie przedszkolne.
· Są tolerancyjne, szanują odmienność i indywidualność innych ludzi.
· Znają dobre maniery i je stosują w życiu codziennym.
· Posiadają umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
· Rozumieją potrzebę stosowania się do zasad bezpieczeństwa.
· Znają podstawy bezpiecznego i zdrowego stylu życia i się do nich
dostosowują.
Dziecięcy kodeks zachowań przedszkola na bazie, którego powstają
kodeksy grupowe.
CHCEMY
|
NIE MOŻEMY
|
Szanować kolegów.
|
Bić, popychać, wyrządzać krzywdy innym. Przedmiotami.
|
Kodeks rodzica
OCZEKUJEMY
|
DOŁOŻYMU STARAŃ W:
|
|
|
5. SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi kodeks postępowania musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie je egzekwować. Skutecznym środkiem wychowawczym są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady zachowania
- pochwała wobec grupy
- pochwała indywidualna
- pochwała przed rodzicami
- atrakcyjna zabawa według pomysłu dziecka
- darzenie dziecka szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności
- drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania ,dyplomy
Nagradzamy za:
- stosowanie ustalonych umów i zasad
- wysiłek włożony w wykonywanie pracy, zadania
- wypełnienie podjętych obowiązków
- bezinteresowną pomoc innym
- stosowanie zasad ochrony przyrody
- aktywny udział w pracach grupy
Po ustaleniu norm postępowania ustalamy także konsekwencje za brak podporządkowania się im.
Formy karania za niestosowanie się do ustalonych zasad:
- upomnienie słowne
- rozmowa - przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji)
- wyrażenie przez nauczyciela smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka,
- odsunięcie na krótki czas od zabawy
- zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
- poinformowanie rodziców o przewinieniu
Kary stosujemy za:
- nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- zachowania agresywne
- niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
- celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
PRAWA DZIECKA:
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności prawo do:
· właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
· szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
· ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
· poszanowania jego godności osobistej;
· poszanowania własności;
· opieki i ochrony;
· partnerskiej rozmowy na każdy temat;
· akceptacji jego osoby.
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICA:
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
· przestrzeganie Statutu Przedszkola;
· respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji;
· przestrzeganie Regulaminu Przedszkola w Łazach
Rodzice mają prawo do:
· zapoznania się ze Statutem Przedszkola;
· uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka;
· uzyskiwanie porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
· wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola
6. Ewaluacja programu:
- Sprawozdania z realizacji programu.
Program opracowany przez Radę Pedagogiczną Przedszkola w Łazach.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}
Poprawiony (niedziela, 16 września 2012 09:32)